Nowa, już trzecia generacja Porsche Panamery traci jeden z wariantów nadwoziowych. Niemcy rezygnują z nadwozia kombi, znanego tu pod nazwą Sport Turismo.

Choć praktyczna (a na pewno praktyczniejsza niż sedan/liftback), świetnie wyglądająca i jeszcze lepiej jeżdżąca, Panamera Sport Turismo nie przyjęła się na rynku. Po prostu.

Klienci Porsche, którzy potrzebują wozić rodziny i bagaże na wakacje, chętniej wybierali Macany i Cayenne. I to chyba właśnie SUVy odpowiadają w dużej mierze za porażkę sprzedażową Panamery Sport Turismo.

Z drugiej strony, kombi nie przyjęło się też wśród nabywców samej Panamery. Tylko co dziesiąty decydował się na wariant z powiększoną przestrzenią załadunkową bagażnika i przedłużonym dachem.

Sama popularność Panamery, czyli czterodrzwiowego coupe w stylistyce kultowej 911-tki, obala tezę o „konserwatyźmie” klientów Porsche – model sprzedaje się na świecie całkiem dobrze (ponad 34 tys. sztuk w całym 2022 roku).

Jeszcze innym wątkiem jest spadająca dramatycznie sprzedaż kombiaków. W ciągu ostatnich 8 lat udział tych wersji nadwoziowych w sprzedaży nowych aut w Europie – głównym rynku zbytu dla kombi, caravanów, touringów i podobnych konstrukcji – spadł z 13 do 7.4 procenta.

Amerykańscy producenci już dekadę temu całkowicie porzucili produkcję kombi.

Z drugiej strony… BMW dało się przekonać do wyprodukowania M3 w Touringu i nie nadąża dziś z produkcją – tak duży jest popyt na tę wersję!

Nie znamy dokładnych liczb jeśli chodzi o sprzedaż Porsche Panamery Sport Turismo, ale dodatkowy wariant nadwoziowy zawsze oznacza dodatkowe koszty dla producenta. Gdy auto się nie sprzedaje, koszty zmieniają się w stratę…

Decyzja Porsche o rezygnacji produkcji modelu nie może więc dziwić.

PS. Porsche Panamerę Sport Turismo w odmianie GTS (971) znajdziecie w naszej aktualnej ofercie salonowej. Auto jest dostępne od ręki – szczegóły TUTAJ.